Eten met 10-15 euro per week, deel twee

door onder Voedingsadvies
Kenmerken: ,
Low budget vegan meal prep

Vorige week deelde ik een basisboodschappenlijstje en ging ik de uitdaging aan om een hele week te eten van 10-15 euro. David wilde ook meedoen en samen hebben we uiteindelijk 25,29 euro uitgegeven, dus 12,65 per persoon. In deze post lees je wat we hebben gekocht en gegeten, hoe het beviel en wat we nog over hadden aan het eind van de week. Ik kan alvast verklappen dat we blij verrast waren door hoe lekker het eten was!

Wat hebben we gekocht?

Dit zijn onze boodschappen voor twee personen. De prijzen zijn die van de Dirk, maar bij andere supermarkten kun je vergelijkbare prijzen vinden. Als je in je eentje bent, zou je met deze boodschappen twee weken kunnen doen, of je gaat uit van mijn eenpersoonslijstje van vorige week. Daar kun je ook lezen over de voedingswaarde van deze producten. Kruiden heb ik voor deze week uit onze voorraad gebruikt, maar verder aten we alleen de producten op deze lijst.

Groente en fruit: 3 kilo winterpeen (€ 0,59 per kilo), 1 kilo uien (€0,95), 900 gram diepvriesspinazie (€ 0,48 per 450 gram), 450 gram diepvriesboerenkool (€ 0,39), 800 gram tomatenblokjes (€ 0,45 per blik van 400 gram), 1 kilo bananen (€ 0,99), 1,5 kilo sinaasappels (€ 1,50 in de aanbieding).

Koolhydraten: 2 volkoren broden (€ 1,01 per brood), 200 gram rijstwafels (€ 0,27 per 100 gram), 400 gram snelkook zilvervliesrijst (€ 0,59), 500 gram volkoren spaghetti (€ 0,81).

Proteïne: 500 gram droge bruine linzen (€ 1,29), 1 kilo tofu (€ 1,32 per pakje van 500 gram), 2 liter sojamelk (€ 0,83 per liter).

Smaakmakers: 700 gram pindakaas (€ 1,09 per potje van 350 gram), 450 gram appelstroop (€ 0,60), 1 flesje citroensap (€ 0,44), 1 potje zongedroogde tomaten (€ 0,75), 500 ml olie (€ 0,91).

Extraatjes: 450 gram ontbijtkoek (€ 0,46), 300 gram veelkoren biscuitjes (€ 0,50), 200 gram chocola (€ 0,48 per 100 gram), 1 doosje groene thee (€ 0,59). (Ja wij zijn snoepkonten!)

Supplementen hoefde ik deze week niet te kopen, maar we namen 2x per week hooggedoseerde B12 van Etos (4 cent per tablet van 1000 mcg) en Vitashine vitamine D (15 cent per tablet van 2500iu).

De maaltijden

Ik was blij verrast door onze maaltijden deze week. Alles was lekker, en we hebben er zelfs een paar nieuwe favorieten bij, zoals wortel-gembersoep en spaghetti 'bolognese' met linzen en zongedroogde tomaat. Aan het begin van de week heb ik een uurtje 'meal prep' gedaan om de linzen te koken en wortelsoep, linzensoep, linzen-kerriespread en de eerste portie havermout te maken (zie foto bovenaan). Het was heel fijn om dat alvast klaar te hebben staan.

Ontbijtjes: havermout met pindakaas en appelstroop (1x), havermout met banaan uit de oven (3x), carrot cake havermout (2x), rijstwafels met pindakaas en appelstroop (1x).

Lunches: wortelsoep met toast en linzenspread (2x), versimpelde linzensoep (2x, één portie voor Davids moeder), tosti's met pindakaas en banaan (1x), boterhammen met pindakaas en appelstroop (2x), boterhammen met eenvoudige linzenburgers en wortelsla (1x), zie de foto hieronder.

Low budget linzenburgers

Avondeten: pasta 'bolognese' met linzen en zongedroogde tomaat (2x), spinaziecurry met tofu (2x), nasi met wortel, ui, boerenkool, tofu en pindasaus (2x), eten bij Davids moeder (1x).

Tussendoortjes: bananen, sinaasappels, thee, ontbijtkoek, biscuitjes, chocola, overgebleven havermout, reepjes wortel, rijstwafels met pindakaas en appelstroop.

Dubbel koken

Je ziet dat we de meeste dingen twee of meer keer hebben gegeten. Toch aten we bijna nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde. Aan het begin van de week heb ik meestal wat meer tijd, dus dan kook ik van alle (avond)maaltijden dubbele portie. Dat doe ik sowieso, ook als we niet low budget eten.

Die extra porties gaan in de koelkast voor later in de week, zodat we dan bijna alleen nog maar dingen hoeven op te warmen. Dus deze week aten we dus van maandag tot zaterdag: spaghetti, spinaziecurry en nasi, en toen nog een keer spaghetti, spinaziecurry en nasi. Zo wordt het niet saai.

Dubbel koken bespaart veel tijd en maaltijdstress. Het kost vaak maar 10 minuutjes extra, terwijl je later in de week een hele kooksessie van 30-45 minuten kunt overslaan. Bovendien zijn veel gerechten eigenlijk nóg lekkerder als ze een poosje in de koelkast hebben gestaan zodat ze smaken kunnen mengen.

Op zondag eten we meestal bij Davids moeder. Gedurende de week kook ik twee extra maaltijden voor haar (bijna geen moeite als ik toch bezig ben), en zo blijft alles in evenwicht.

Wat is er nog over?

We hebben niet alles opgegeten. Als we nog een dag of twee langer van dit budget hadden moeten rondkomen, dan was dat met een beetje wringen nog best gelukt. Nu gaan deze ingrediënten mee naar de volgende week, zodat er ruimte is in het budget om bijvoorbeeld de kruidenvoorraad aan te vullen of een extraatje te kopen.

Low budget boodschappen, wat is er nog over

250 gram spaghetti, 1/2 brood, een paar rijstwafels, 1 potje gekookte linzen, 1/2 pak sojamelk, 700 gram wortelen, 200 gram boerenkool, 2/3 potje zongedroogde tomaten, 1/3 pot appelstroop, 1/3 pot pindakaas, 200 ml olie, 1/2 flesje citroensap en 1/3 doosje theezakjes.

Wat ik deze week geleerd heb

Vanuit mezelf zou ik er niet snel voor kiezen om langere tijd van zo'n klein budget te eten. Maar ik weet dat er in Nederland heel veel mensen zijn voor wie dit geen vrijwillige keuze is. Het was wel een heel leerzame ervaring om dit weer eens een week te doen (in 2013 at ik een week voor 10 euro). Tot slot wil ik daarom een paar dingen delen die ik deze week ervaren heb.

Een groot voordeel van low budget eten is natuurlijk dat je er geld mee bespaart. Gemiddeld geven David en ik zo'n 75 euro per week uit aan boodschappen, en dan kopen we nog wel eens lunch in de kantine op de universiteit en we bestellen een keer een pizza etc. Deze week hebben we maar 25 euro uitgegeven aan voedsel. Dat is een besparing van minstens 60-70 euro, in één week. Dat kunnen we nu sparen of uitgeven aan iets wat we belangrijk vinden.

Maar de meerwaarde van deze week gaat voor mij veel verder dan geld besparen. Ik heb deze week bijvoorbeeld heel creatief gekookt en verschillende nieuwe recepten geprobeerd. Ook heb ik gemerkt dat ik het extra waardeerde als het eten lekker was en ik genoot meer van kleine extraatjes zoals een blokje chocola. We hadden ook weinig ruimte om ongezond te eten.

Naast deze fijne dingen heb ik ook echt wel wat nadelen van een klein budget opgemerkt. Je bent echt beperkt in wat je kan kopen. De meeste kant-en-klaar producten zijn te duur. Als je niet steeds super creatief bent, is het eten soms wat saai (hoeveel combinaties van banaan, pindakaas, havermout en wortel kun je bedenken...). We moesten echt goed vooruit denken en onze maaltijden plannen en voorbereiden. Dat is soms behoorlijk stressvol en het legt veel beslag op je gedachten. Ik kan me voorstellen dat je dit heel slecht trekt als je al stress hebt van andere dingen, bijvoorbeeld omdat je baan onzeker is of omdat je schulden hebt. Terwijl de noodzaak om zuinig te leven op die momenten juist het grootst is!

Wat ga ik volhouden na deze week? Ik ga weer zelf pastasaus maken van tomaten uit blik. De laatste tijd pakje ik regelmatig een potje kant-en-klare saus, maar zelf maken is nauwelijks meer werk (besparing: 2 euro per maaltijd). We nemen vaker boterhammen mee naar kantoor (besparing: 3 euro per lunch). Ik wil ook vaker zelf havermout maken in plaats van kant-en-klare ontbijtgranen (besparing: 1-2 euro per week). Ook ga ik zeker wat meer goedkope vegan koekjes kopen in plaats van dure tussendoortjes (besparing: 2-5 euro per week).

Als je vragen hebt over het boodschappenlijstje of het weekmenu, stel ze dan gerust in de comments! Ik zal de komende weken een aantal recepten delen van deze week. Wil je nog meer low budget-inspiratie, kijk dan ook naar deze posts:

David en ik voelen wat kriebels om binnenkort samen een hele maand te eten van 100 euro, om nog meer budgetmenu's met jullie te kunnen delen. Laat het weten als je daar interesse voor zou hebben!

17 Reacties

Lidwien op 8-4-2019 - 14:14

Hi Martine, bedankt voor de recepten en tips! Als student moet ik altijd op de kosten letten, en elke dag havermout komt dan wel je neus uit.. Super fijn om hier weer inspiratie uit op te kunnen doen. Ik zou het zeker tof vinden als jij en David een maand voor €100 te eten!

Martine op 8-4-2019 - 22:39

Fijn om te horen Lidwien! Die maand voor €100 gaan we echt doen denk ik.

Monique op 8-4-2019 - 15:03

Leuke uitdaging Martine! Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe je zelf havermout maakt. Dat koop ik 'kant en klaar' op de markt en daarmee maak ik iedere avond mijn ontbijt voor de volgende ochtend. Met wat variatie (cacao of kaneel, verschillende soorten fruit) blijft het mijn favo ontbijt!

Martine op 8-4-2019 - 22:41

Ik zal binnenkort nog wat meer havermout recepten delen. De havermout zelf koop ik heel goedkoop bij de supermarkt (zie het boodschappenlijstje). Het is niet besparend om dat zelf te maken van haver.

Hesther op 8-4-2019 - 15:05

Dank voor je inspirerende uitleg en maaltijden. Ik wist helemaal niet dat diepvries spinazie en boerenkool zo goedkoop zijn, dus goed om te weten. Tosti banaan is bekend maar met pindakaas daarbij niet, dus weer een nieuwe lunch om te proberen 😀 Zou het leuk vinden om je bevindingen van 1 maand te lezen!

Martine op 8-4-2019 - 22:42

Leuk Hesther! Tosti's met banaan en pindakaas zijn echt heel lekker.

Esmay op 8-4-2019 - 19:49

Ik zou het leuk vinden als je dit ook een maand lang zou doen!

Martine op 8-4-2019 - 22:45

Fijn Esmay, gaan we doen!

José op 9-4-2019 - 8:13

Wat een fijne blog(s) weer ! Ik moet ook wat op het budget letten, maar vind het best moeilijk, dus dit soort dingen zijn altijd welkom ! Waar ik zelf trouwens nog vaak tegenaan loop, is het fruit. Op een of andere manier doe ik daar regelmatig miskopen mee, blijkbaar, maar ook: hoe hou je het een week lang goed ? Of eet je al het fruit in het begin van de week op, en heb je de tweede helft het fruit alleen nog als toevoeging in de havermout en zulks ? Ik ben heel benieuwd hoe jullie het doen met een heel maandbudget ! Eigenlijk zou ik dat zelf misschien ook eens moeten doen. Volgens mij heeft het wel enig voordeel t.o.v. een weekbudget, bijvoorbeeld grootverpakkingen dahl kunnen kopen of zulks.

Martine op 9-4-2019 - 19:39

Hoi José, fijn om te horen dat deze blogs nuttig voor je zijn! Wat jammer dat je regelmatig miskopen hebt met fruit. Ik heb een paar verschillende strategieën om fruit goed te houden. Sommige soorten zoals sinaasappels en mandarijnen blijven best een weekje goed op kamertemperatuur. Andere kun je in de koelkast bewaren zodat ze langer houdbaar zijn, zoals appels, peren en druiven. Bananen, peren, mango's, meloen en ananas kun je een beetje onrijp kopen en thuis laten narijpen, zodat ze aan het eind van de week rijp zijn. Nog een optie is om halverwege de week nog wat vers fruit erbij te kopen. Als je met een week- of maandbudget werkt, kun je ervoor kiezen om een deel van het geld niet meteen uit te geven, maar te bewaren voor verse producten later in de week of maand. En als het fruit toch te snel rijp wordt kun je het invriezen of jam/moes ervan maken.

misty op 9-4-2019 - 11:20

Ik zou het leuk vinden om te lezen over de maand met 100 euro!

Monique op 11-4-2019 - 9:17

Een budgetmaand lijkt me super, Martine! Ik heb trouwens net deze post voorgelezen aan mijn oudste zoon;ik probeer mijn jongens prijsbewust op te voeden en zo horen ze het ook weer eens van een ander :-). Als zij bijv. in de Allerhande een recept zien voor drie euro p.p. zeggen ze "Ja, zo kan ik het ook!" Wie er hier ook kookt, we houden een richtprijs aan van max. twee euro per persoon voor de avondmaaltijd. Jouw wortelsoep met toast en linzenspread maakte ons dan ook erg blij!

Martine op 11-4-2019 - 11:28

Dankjewel Monique! Tof dat je jouw jongens zo prijsbewust opvoedt!

Aafke op 16-4-2019 - 15:33

Wat een super artikel! Hier was ik naar op zoek! De linzensoep staat te pruttelen op het vuur terwijl ik dit typ hihi. Heb het lijstje bij de AH gekocht en dan moet ik bekennen dat je idd duurder uit bent waardoor ik ook hier en daar wat aanbiedingen gepakt heb. Wel had ik nog een vraag, ik kan zelf erg slecht tegen soja. Daardoor eet ik geen tofu of drink ik soja melk (soms amandelmelk) Kan ik hiervoor ook calcium tabletten slikken of is er een ander eet/drink alternatief?

Martine op 16-4-2019 - 17:04

Hoi Aafke, wat leuk dat je hier meteen mee aan de slag bent gegaan! Als je geen tofu of sojamelk gebruikt, kun je inderdaad calciumtabletten nemen, dagelijks 500 mg. Dat is een veilige dosering. Andere soorten verrijkte plantaardige melk zoals amandelmelk zijn ook een goede calciumbron, maar die zijn wel wat duurder dan sojamelk. Ook bladgroente zoals boerenkool en spinazie bevatten calcium, maar daar moet je heel veel van eten om alle benodigde calcium alleen daaruit te halen. Als je geen sojaproducten gebruikt, let dan ook op dat je dagelijks een flinke portie peulvruchten of een andere plantaardige eiwitbron eet. Succes!

Anouk op 22-4-2019 - 9:59

Hoi Martine! Ik vond het leuk en inspirerend om over je budget challenge te lezen. Ik at net een pindakaastosti als ontbijt en moest aan je denken omdat ik gister hele lekkere wortel hotdogs at van Thug Kitchen die me ook heel geschikt lijken voor je 100,- maand. (https://leitesculinaria.com/v105007/recipes-carrot-hot-dog.html) (ik wilde een foto posten maar dat lukte niet, dus dit recept is bijna hetzelfde) Bij mij moesten ze wel wat langer in de oven maar een leuke manier om wortels te eten! En dit recept, van de Groene Meisjes (http://www.degroenemeisjes.nl/vegan-enchiladas/) maak ik ook vaak en is zonder de avocado en met zelfgemaakte Mexicaanse kruidenmix ook heel budget Heel veel succes alvast en ik ben benieuwd naar je volgende blog hierover :)

Martine op 22-4-2019 - 11:10

Leuke tips Anouk! Dankjewel.

Schrijf een reactie

Vegetus gebruikt cookies om de website te optimaliseren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.