Havermout met banaan uit de oven

door onder Ontbijt
Kenmerken: , , , , , , ,
Bereidingstijd: voorbereiding , koken , totaal
Voor: 2-3 personen
Havermout uit de oven, vegan

Ik eet graag stevige havermoutpap als ontbijt, maar ik heb 's morgens niet altijd tijd om dat te maken. De oplossing is havermout uit de oven. Dit maak ik voor een paar dagen tegelijk. Handig als je van mealprep houdt!

Deze havermout is zo stevig, dat je hem makkelijk in repen kunt snijden en meenemen als tussendoortje of zelfs voor de lunch. Er zit geen toegevoegde suiker in, alleen het zoet van het fruit. Ik eet het koud of kort opgewarmd met een beker sojamelk. Lekker!

Het recept hieronder maakt twee of drie porties, afhankelijk van of je een grote eter bent. Het vult enorm, dus ik doe er drie keer mee. Je kunt het recept makkelijk verdubbelen als je meer wilt maken.

Je kunt eindeloos variëren op dit recept. Vervang de banaan door appelmoes, gebruik yoghurt in plaats van melk, doe er andere specerijen in (gember, kurkuma, kardemom?), vervang de rozijnen door diepvriesfruit, doe er eens geraspte wortel of courgette door etc.

Als je haast hebt, kun je dit recept ook heel goed in de magnetron maken. Gebruik dan een magnetronbestendige schaal, dek af met magnetronfolie tegen de spetters en verwarm de havermout 3-4 minuten op de hoogste stand. De havermout ziet er dan wat minder mooi uit, maar hij wordt net zo lekker.

Ingrediënten

  • 1 kop (100 gram) havermout
  • 1 grote of 2 kleine rijpe bananen, fijngeprakt (houd evt. een paar plakjes achter voor decoratie)
  • 1 kop (240 ml) plantaardige melk
  • 1 handje (30 gram) rozijnen
  • 1 eetlepel pindakaas

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng in een kom alle ingrediënten door elkaar zodat ze goed verdeeld zijn. Het is niet erg als er nog wat klontjes banaan en pindakaas in zitten, dat is juist wel lekker. Giet het beslag in een kleine ovenschaal of cakevorm en leg de achtergehouden plakjes banaan erop als versiering.

Zet de schaal in de oven en bak 25 minuten tot de havermout stevig is en een beetje bruin begint te worden aan de bovenkant. Laat het even afkoelen en opstijven. Je kunt de havermout nu meteen eten, of bewaren voor later. In de koelkast blijft het een dag of vier goed. Je kunt het ook invriezen.

12 Reacties

José
18-3-2019

Dat klinkt lekker ! Lijkt me een heerlijk tussendoortje ook. Maarre... hoe weet je eigenlijk of het gaar is ? ( ik heb namelijk al drie pogingen tot bananenbrood gedaan, waarbij steeds de binnenkant niet gaar was geworden.. )

Martine
20-3-2019

Hoi José, als je er een prikker of mes insteekt die er schoon uitkomt is het gaar. Misschien kun je de temperatuur van je oven een keer nameten met een losse oventhermometer? Veel ovens geven uit zichzelf niet de juiste temperatuur en dat zou verklaren waarom je bananenbrood niet goed gaar werd. Havermout kun je overigens ook ongekookt eten, dus mocht het niet helemaal gaar worden, dan is het nog steeds lekker.

Winny Slats
21-3-2019

Bedankt voor dit makkelijke recept

misty
28-3-2019

Ik heb dit recept vanochtend gemaakt. Voor mij zijn het zeker 3 porties! Ik vond hem te stevig en de banaansmaak te overheersend. Toch ben ik dolblij! Ik ben al jaren dol op boekweitpap en heb de afgelopen winter een aantal recepten met havermout gegeten.. Het probleem is dat bij beiden mijn pan altijd aankoekt. Ik ben vijf keer zolang bezig met schoonmaken dan met het maken en eten van de pap. Daardoor doe ik het zelden. Vanochtend in de oven gebeurde het nauwelijks. Een dun randje bovenop, die na even weken in water zo weg was. Ik ga volgende week boekweit uit de oven proberen en daarna ga ik experimenteren met dit recept!

misty
30-3-2019

Ik heb inmiddels het ook al geprobeerd met boekweit. Dat lukt ook goed, Yeaah!!!! Het hier bovenstaande recept van havermout met banaan blijkt koud wel erg lekker te zijn. De banaansmaak is dan veel subtieler. Ik ga hem vaker maken om koud te eten. Ik vind het lekker om een dikke reep ervan te eten 's middags om een uur of vier, het moment dat ik vaak trek krijg in iets.

Martine
30-3-2019

Wat fijn om te horen Misty! Ik eet deze havermout ook meestal koud als reep, heel lekker. Ik heb nog wat boekweit liggen die op moet. Gebruik je daar ook fruit en specerijen etc. in?

misty
31-3-2019

Ik heb het gemaakt met 125 gram boekweitgrutten en 300 ml ongezoete sojamelk en 30 minuten in de oven. Ik moet nog zoeken naar de goede hoeveelheden Volgende keer ga ik het proberen met 100 gram en 300 ml, het was behoorlijk stevig. De boekweit neemt de melk minder snel op dan havermout. Het is verstandig om het 2x even door te roeren, de boekweit zakt naar de bodem. Toen het klaar was heb ik er ahornsiroop over heen gedaan, lekker! Ik wil het nog eens proberen met een nacht geweekte boekweit, misschien kan de oventijd dan naar beneden.

Bo-Ann
14-4-2019

Ik heb dit vanochtend met kleine Sophie (22 mnd) gemaakt. Ze heeft er lekker van gesmuld! Een banaan gaat er altijd wel in, maar ik vind dit wel een goede manier om er wat havermout in te krijgen!

Martine
15-4-2019

Wat Leuk Bo-Ann! Fijn dat ze het zo lekker vond.

Evelien
9-8-2019

Dit recept heb ik van de week ontdekt en de 4e portie staat nu in de oven. Een lekker en voedzaam ontbijt voor mij en mijn dreumes van twee. Ik voeg er nog wat walnoten aan toe.

Anna
24-5-2020

Heerlijk! Met walnoten en rozijnen, scheutje honing. Dit recept blijft. Groetjes Anna

Wendy
31-5-2020

Dank je wel voor dit recept. Lekker! Wij hebben de rozijnen vervangen door stukjes voorgegaarde kweepeer. Hierdoor waarschijnlijk iets natter geworden. Bovenop stukjes walnoot omdat we de bananen al hadden geprakt, oeps. De kinderen (7 en 11 jaar) vonden het ook erg lekker. Zeker voor herhaling vatbaar.

Schrijf een reactie