Tofu snel lekker maken, vijf manieren

Zelfgemaakte tofu

In oude kookboeken (en zelfs in nieuwe) lees je vaak dat je tofu uren- of zelfs dagenlang moet laten marineren om te zorgen dat het wat smaak krijgt. Toen ik net leerde koken heb ik dat geprobeerd en ik was altijd teleurgesteld in het resultaat. De tofu werd nooit echt smaakvol, brandde snel aan en bleef slap en nat.

Het gekke is dat tofu veel makkelijker én lekkerder klaargemaakt kan worden door het eindeloze marineren over te slaan! Je kunt de tofu bijvoorbeeld eerst knapperig bakken en dan glaceren met saus of gewoon met marinade en al in de oven gooien. Zelfs rauwe tofu kan erg lekker zijn. In deze post zet ik mijn beste tofu-tips op een rijtje.

De tofu eerst uitpersen is niet per se nodig, maar kan wel als je tofu aan de natte kant is of als je van hele stevige tofu houdt. Er zijn speciale tofu-persen te koop, of je kunt de tofu onder een snijplank met een stapel kookboeken leggen. Maar ook dit kan makkelijker! Wat ik meestal doe is de tofu eerst in plakken snijden en die dan snel even uitpersen tussen twee theedoeken door er met mijn handen op te drukken. Met deze handigheidjes kun je in 10 tot 20 minuutjes een heerlijk smaakvol tofugerecht maken.

Eerst bakken, dán marineren

Tempeh manis met pindasaus en groente, vegan

Deze truc is geniaal. Je bakt de blokjes tofu eerst in een koekenpan met een beetje olie tot ze lichtbruin en knapperig zijn, en dán pas doe je de saus of marinade erbij en bakt die nog kort even mee. Dit werkt trouwens ook goed voor tempeh, zie bijvoorbeeld dit recept dat zowel met tofu als tempeh gemaakt kan worden. Ook mijn tofu-spinazie curry maak ik op deze manier. Dit werkt veel beter dan de tofu van tevoren marineren, omdat de marinade zo veel minder aanbakt aan je pan. Als de tofu eenmaal droog en knapperig gebakken is neemt het de saus bovendien makkelijker op dan wanneer je natte tofu marineert.

Roosteren

Als je tofu roostert in de oven trekt de marinade er lekker goed in en krijgt het een heerlijk stevige beet. Gewoon de blokjes tofu met de marinade van je keus in de oven doen op 200 graden, en 45 minuten laten roosteren. Schep de tofu halverwege een keer om. De marinade kan heel simpel zijn, sojasaus of ketjap, wat knoflook en eventueel een kneepje citroensap. Zie bijvoorbeeld dit recept. Je kunt op deze manier een flinke hoeveelheid tofu in één keer maken en vervolgens in de koelkast bewaren voor maaltijden later in de week. Handig!

Tofu feta, vegetarisch, veganistisch, zonder melk, koolhydraatarm

Ongekookt

Je leest het goed, de makkelijkste manier om tofu lekker klaar te maken, is om het helemaal niet te koken of te bakken. Gewoon de blokjes tofu mengen met smaakmakers, even in laten trekken en dan kun je het 'rauw' eten (tofu is gemaakt van gekookte sojamelk, dus het is nooit echt rauw). Maak bijvoorbeeld heerlijke tofu feta voor in salades of op pizza, tofu ricotta voor in ovenschotels, kaasvulling voor spanakopita of tofu-'eiersalade' voor op brood.

Scramble

Je hoeft tofu natuurlijk niet per se in blokjes of reepjes te snijden. Je kunt het ook gewoon met je handen verkruimelen tot grove of kleine brokjes. Die kun je dan bakken en kruiden als een scramble met wat kerrie, zout en edelgist. Of gebruik het als vervanger voor gehakt en breng het op smaak met wat sojasaus en eventueel gehaktkruiden.

Tofu scramble, vegan

Paneren

Tofu is ook heel geschikt om te paneren of te frituren in beslag. Combineer het met zeewier en viskruiden en je maakt op deze manier heel makkelijk je eigen vissticks of tofish & chips. Of gebruik kipkruiden en maak gepaneerde nuggets van de tofu. Dit is extra lekker als je de tofu eerst invriest en dan ontdooit, zodat het een wat stevigere en meer vezelige textuur krijgt.

Ik gebruik tofu trouwens ook voor heel veel andere toepassingen, bijvoorbeeld in mijn seitan kipstukjes en in mijn roomkaas. Er ligt hier eigenlijk altijd wel een pakje tofu in de koelkast, want je weet nooit wanneer het ineens van pas komt. Wat is jouw favoriete manier om tofu klaar te maken? Deel je tips in de comments!

3 Reacties

Emmy op 10-1-2018 - 13:09

Handige tips, ik heb zelf de ervaring dat als tofu een tijd in de vriezer heeft gelegen de marinade vrijwel direct intrekt. Maar echt knapperig krijg ik het dan niet. Dat eerst bakken en dan de marinade is klinkt wel goed. Ik heb zelf welleens gerookte tofu als spekjes gesneden en gebakken in olie en zout, gerookt paprika poeder en maizena (heb ooit ergens gelezen dat het daar knapperiger van word) er over gestrooid om tofu spekjes te maken, ook heel lekker. Ik wil ook nog een keer gerookte tofu in de sushi doen.

Jara op 16-1-2018 - 17:18

Wauw, dank voor al deze top-tofutips :) en voor het delen van je ervaringen, ik wanhoopte reeds dat ik de enige was die wel wil, maar gewoon niet in staat is klaarblijkelijk om iets enigszins eetbaar en smakelijk van tofu te maken. Wat uiteraard jammer is, het goedje is een zeer goede eiwitbron. Hopelijk bak ik er na wat oefenen op jouw receptjes wel iets van, anders zal ik noodgedwongen een snelcursus moeten volgen. Of altijd bij de chinees bestellen, ook een optie ;).

Martine op 17-1-2018 - 10:41

Succes Jara, het gaat vast lukken!

Schrijf een reactie

Vegetus gebruikt cookies om de website te optimaliseren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.