Koolhydraatarme pitabroodjes

door onder Brood
Kenmerken: ,
Voor: 4 grote pitabroodjes
Pitabroodje met tuinbonenburger, koolhydraatarm, vegetarisch, veganistisch, zonder melk, zonder ei

Ik wilde al een hele poos koolhydraatarme pitabroodjes bakken, handig om snel een lekkere maaltijd mee in elkaar te draaien. De eerste experimenten waren keihard, of juist veel te rubberachtig, maar nu is het dan toch gelukt: malse, knapperige pita's zonder dierlijke ingrediënten, en met maar ongeveer 5 gram koolhydraten per broodje.

De pita's zijn vrij groot, dus als je ze goed vult heb je aan één broodje genoeg voor een hele lunch. Op de foto heb ik een broodje door de helft gesneden en gevuld met een gehalveerde zelfgemaakte tuinerwtenburger. Je kunt de broodjes natuurlijk ook heel laten en aan één kant opensnijden. Ze doen het goed met een eiwitrijke vulling zoals tofu, tempeh of seitan, maar een salade kan natuurlijk ook. Vergeet vooral niet om er lekker wat dressing bij te doen, zoals mayonaise, knoflooksaus of tabasco.

Als je meer dan vier broodjes wilt maken kun je het recept makkelijk verdubbelen. Bak ze dan wel in twee sessies, want de broodjes passen dan niet allemaal op één bakplaat. Als je meerdere bakplaten tegelijk in de oven hebt, worden de broodjes waarschijnlijk niet gelijkmatig gaar en zal de baktijd aanzienlijk langer zijn dan met één bakplaat.

Ingrediënten

1 kop = 240 ml = een flinke koffiemok

Bereiding

Meng in een grote kom alle droge ingrediënten (gist t/m zout). Voeg de olijfolie en het water toe en roer even door met een vork tot het een samenhangend deeg begint te worden. Kneed een minuut of twee met de hand door totdat het deeg mooi stevig en homogeen is geworden.

Snijd het deeg met een gekarteld mes in 4 gelijke stukken en vorm van elk stukje een platte ronde schijf. Laat de schijven 5 à 10 minuten rusten zodat het deeg wat rekbaarder wordt. Leg nu een schijf deeg op een gladde ondergrond (bijv. de aanrecht of een glazen snijplank) en dek het af met plastickfolie (bijv. een opengeknipt boterhamzakje), zodat het straks niet aan de deegroller plakt.

Rol nu het afgedekte deeg met de deegroller uit tot een mooi rond lapje van minder dan 1/2 cm dik. Haal het deeglapje voorzichtig los en leg het op een met bakpapier bedekt ovenrooster (het lapje zal een beetje samentrekken en indikken, maar dat is niet erg). Herhaal deze handelingen voor de andere schijfjes deeg

Dek de uitgerolde deeglapjes af met een stuk folie of een vochtige theedoek, zodat ze niet uitdrogen. Laat ze een uur rijzen, tot ze wat dikker geworden zijn. Verwarm de oven voor op 200 graden en bak de broodjes 12 à 14 minuten, tot ze stevig zijn en bruin beginnen te worden.

Laat de broodjes afkoelen en bewaar ze in een luchtdichte verpakking. Op kamertemperatuur blijven ze een dag of drie lekker. Als je ze invriest zijn ze enkele maanden houdbaar. Voor extra gebruiksgemak kun je de broodjes alvast opensnijden voor je ze invriest. Warm de broodjes voor gebruik kort op in het broodrooster, tosti-ijzer of magnetron.

Eén pita (van vier) bevat ongeveer 222 kcal, 11 g vet (1 g verzadigd), 5 g koolhydraten, 5 g vezels en 24 g eiwit.

34 Reacties

Alynda op 20-6-2012 - 20:50

Wat gaaf! Thanks!

Martine op 20-6-2012 - 21:14

:-) Ik hoop dat je ze lekker vindt!

Monica op 25-6-2012 - 14:30

Ik ben via Vegatopia hier terechtgekomen. Ik heb al veel recepten aangeklikt en het ziet er allemaal even lekker uit. Ik heb al dingen gezien die ik graag ga maken. Nu zie ik ook regelmatig lijnzaad voorbijkomen hier en daar heb ik een vraag over. Nu lees ik weleens dat afgeraden wordt voor mannen om (veel?) lijnzaadolie te gebruiken. Klopt het of is dat een broodje aap verhaal, weet je daar toevallig iets over? Groetjes van Monica

Martine op 25-6-2012 - 14:59

Hoi Monica, Dankjewel voor het compliment!

Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat lijnzaad misschien voor mannen niet goed zou zijn. Ik heb het meteen even opgezocht en blijkbaar bevat lijnzaad (net als soja) kleine hoeveelheden van een stof die lijkt op estrogeen. Ik heb even gezocht met google scholar (waarmee je wetenschappelijke artikelen kunt vinden) en voor zover ik kon zien is er geen bewijs gevonden dat deze stof op mannen een slechte invloed heeft. Waarschijnlijk is het dus inderdaad een broodje aap. Het gebruik van lijnzaad heeft juist allerlei positieve effecten op het lichaam (zowel bij mannen als vrouwen).

Lijnzaad is dus geschikt voor iedereen en is een goede aanvulling op een gevarieerd dieet. Omdat lijnzaad erg rijk is aan vezels is het wel verstandig om er niet te veel van te gebruiken, zeker als je normaal niet zo veel vezels eet. Ook is het belangrijk om voldoende water, thee en dergelijke te drinken, zodat je darmen de vezels goed kunnen verwerken. Ik eet zelf denk ik maximaal vier eetlepels per dag (vaak ook veel minder), die dan verwerkt zijn in mijn ontbijtgraan en baksels die ik verspreid over de dag eet. Deze hoeveelheid werk bij mij goed voor mijn stoelgang en helpt tegen een hongerig gevoel tussen de maaltijden door.

Laat een berichtje achter als je nog meer vragen hebt. Als je een recept geprobeerd hebt hoor ik ook graag hoe het bevallen is!

Monica op 25-6-2012 - 23:07

Hoi Martine, Dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Ik denk dat ik met deze pitabroodjes ga beginnen. Ze zien er erg lekker uit en volgens mij zijn ze ook makkelijk te maken. Uiteraard laat ik weten of het gelukt is en hoe ze smaken. ;-)

Mindy Friedlander-Schaper op 26-6-2012 - 3:27

Want to try these- hope it'll be ok without the almond flour (Vitamix?).

Martine op 26-6-2012 - 6:29

If you leave out the almond flour, the bread will be less crisp and a little more rubbery. If you have any type of foodprocessor you can grind almonds or other nuts into flour (doesn't need to be superfine). If you don't have almonds, you could also use hazelnuts, sunflower seeds etc.

Mindy op 27-6-2012 - 4:57

Good idea, I can do that.

Monica op 1-8-2012 - 14:41

Hoi Martine, Gewapend met een briefje met ingrediënten voor deze broodjes ging ik laatst naar de natuurvoedingswinkel, maar helaas heb ik veel van de benodigde ingredienten niet kunnen vinden daar. Heb je nog tips voor verkoopadresjes?

Martine op 1-8-2012 - 14:52

Hai Monica,

Ja, ingrediënten vinden kan soms nog wel eens lastig zijn. Als je op het knopje 'Ingrediënten' in de balk onder ons Vegetus logo klikt, vind je voor alle 'vreemde' ingrediënten wat informatie over wat het is en waar je het kunt kopen.

Op www.de-zuidmolen.nl kun je alle ingrediënten voor deze pitabroodjes bestellen (al zul je dan nog wel zelf het lijnzaad fijn moeten malen in een foodprocessor). De meeste ingrediënten zijn trouwens ook bij de wat beter gesorteerde biowinkel wel te krijgen, behalve tarwegluten, daarvoor moet je echt bij een molenwinkel zijn, of bij de Biomarkt op de Weteringschans in Amsterdam.

Succes! Als je nog meer vragen hebt horen we het graag :-)

Monica op 1-8-2012 - 14:45

Sorry, ik zie net pas het hoofdstuk met alle ingrediënten, misschien dat ik daar al een stuk verder mee kom.

Martine op 1-8-2012 - 14:56

Geen probleem! We gaan binnenkort proberen om in alle recepten automatisch links te maken naar de ingrediënt pagina's, zodat mensen het wat makkelijker kunnen vinden.

kristien op 2-10-2013 - 20:06

Hoi Martine, Ben zeer benieuwd om je pitabroodjes en wafels eens uit te testen. Ik vraag me enkel af: wat als je de tarwegluten eruit laat? Is het een onmisbaar ingrediënt of vervangbaar door tarwezemelen? Groetjes

Martine op 3-10-2013 - 8:13

Hoi Christien, leuk dat je onze recepten wilt proberen! Tarwegluten is het ingrediënt dat ervoor zorgt voor een samenhangend deeg, net als bij gewoon tarwedeeg eigenlijk, alleen heb ik hier het zetmeel uit tarwemeel vervangen door koolhydraatarme alternatieven. Je kunt de tarwegluten dus zeker niet zo maar weg laten en al helemaal niet vervangen door zemelen, die helemaal geen bindende werking hebben. Sommige mensen hebben goede ervaringen met psyllium husk als vervanger voor gluten, maar ik denk niet dat je die zonder verdere aanpassingen in dit recept zou kunnen gebruiken. Toch even een zak tarwegluten bestellen dus!

Lesley op 24-1-2014 - 21:47

Klinkt allemaal erg lekker. Net zoals je wraps ga ik dit zeker proberen te maken! Heb je ook het recept van je tuinerwtenburger? Groetjes Lesley

Martine op 27-1-2014 - 11:23

Hoi Lesley, dankjewel voor het compliment! De tuinbonenburger had ik gemaakt volgens dit recept: http://planteneter.wordpress.com/2012/05/24/tuinbonenburger/

Lesley op 4-2-2014 - 8:04

Super. Dank je wel. Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een goed recept voor een pizzabodem heb jij daar nog ideeën voor? Groetjes Lesley.

Martine op 4-2-2014 - 9:53

Hoi Lesley, ik ben nog aan het nadenken over een goeie pizzabodem. Ik heb inmiddels een recept voor focaccia ontwikkeld dat ook wel als pizzabodem dienst zou kunnen doen denk ik, maar dat moet ik nog even testen. Komt binnenkort op de site. Ik heb ook recepten gezien voor minipizza's met geroosterde plakken aubergine of courgette als bodem. Smaakt niet helemaal zoals pizza natuurlijk, maar het lijkt me wel heel lekker.

Lesley op 6-2-2014 - 7:15

Hoi Martine, Nou ik wacht met smart op je recept ; )

Judith op 28-3-2014 - 12:46

Dank voor het recept! Ik wilde het vanmiddag gaan maken, maar ik kan niet aan het lijnzaadmeel komen, en de tarwegluten ook niet. Twee natuurvoedingswinkels ( G&W en Ekoplaza ) en onze molenwinkel ten spijt. De molenwinkel heeft wel glutenpoeder. Kan dat dan ook, en hoeveel dan? En wat is een alternatief voor het lijnzaadmeel denk je? Alvast hartelijk dank, Judith

Martine op 28-3-2014 - 12:52

Hoi Judith, Leuk dat je ons recept wilt maken! Het glutenpoeder van jullie molenwinkel is waarschijnlijk hetzelfde als wat ik hier tarwegluten/glutenmeel noem. Lijnzaadmeel kun je zelf maken door gebroken of heel lijnzaad fijn te malen met een foodprocessor of vijzel. Het hoeft niet super fijngemalen te zijn. Succes!

Judith op 29-3-2014 - 15:31

Bedankt voor de reactie. Ik heb inmiddels een bakje gluten bij de molen gehaald. Lijnzaadmeel heb ik niet kunnen vinden, maar gebroken lijnzaad gekocht en geprobeerd dat wat kleiner te maken. Ze liggen alvast in de oven, vanavond zullen we het proberen. Ben heel benieuwd.

Martine op 29-3-2014 - 21:35

Zijn ze goed gelukt Judith? Spannend!

Judith op 6-4-2014 - 12:46

Hoi Martine, de broodjes zijn prima gelukt en smaken heerlijk. Bij de molen hier kan ik idd gluten kopen en dat werkt prima. De eerste keer vond ik ze wat flauw, en had ik ze eigenlijk te dun. De keer daarop had ik wat meer zout erin gedaan en ze iets dikker gelaten. Lekker! Weer later heb ik ze gemaakt, met gedroogde Italiaanse kruiden door het beslag en dan wat rucola en stukjes paprika ertussen. Dus hier bevalt het heel goed. Bedankt voor het recept. Vanavond hebben we de koolhydraatarme pizza op het menu. Ik heb de bodems al klaar liggen, ruikt goed.

Martine op 6-4-2014 - 21:10

Tof! Dankjewel voor de feedback.

BrightKnight op 27-7-2014 - 12:48

ik ben niet zo'n voorstander van sojameel. Kan ik dat vervangen door bijvoorbeeld speltmeel?

Martine op 27-7-2014 - 15:54

Je kunt het sojameel inderdaad vervangen door een andere meelsoort, zoals kikkererwtenmeel of speltmeel. Aangezien die meelsoorten voor meer koolhydraten bevatten dan sojameel, is het brood dan niet meer echt koolhydraatarm. Als je het koolhydraatarm wilt houden zou je sojavrij proteïnepoeder kunnen proberen, bijvoorbeeld rijst-, hennep-, of erwtenproteïne.

BrightKnight op 5-8-2014 - 10:18

Bedankt voor de tip.

Marieke op 21-1-2015 - 13:42

Hoeveel gram of mililiter is 3/4 kop water?

Martine op 21-1-2015 - 14:04

180 ml, ik heb het er nu bij gezet :-)

Marleen op 29-9-2015 - 6:41

zijn de tarwegluten ook te vervagen door iets anders?

Martine op 29-9-2015 - 10:12

Hoi Marleen, helaas zijn de tarwegluten vrij essentieel om een samenhangend deeg te krijgen, dus ze zijn niet zo makkelijk door iets anders te vervangen. Je zou kunnen proberen om wat xanthaangum en spylliumvezels toe te voegen aan het deeg, maar het zal dan veel minder elastisch worden.

Astrid op 23-1-2016 - 19:49

Hoi Martin, ik heb t recept nog niet geprobeerd. Het zier er super lekker uit!Was nog op zoek naar de tarwegluten. Deze heb ik inmiddels als tarweglutenbloem gevonden. De bakker die het mij verkocht raadde het mij wel af om te gebruiken omdat het heel slecht verteerbaar zou zijn. Welke ervaringen heb jij hiermee ? Ben heel benieuwd naar je reactie. MVG Astrid

Martine op 23-1-2016 - 22:39

Hoi Astrid, ik gebruik heel vaak glutenpoeder, zowel voor koolhydraatarm brood als om vleesvervangers (seitan) te maken en ik heb nooit problemen gehad met de verteerbaarheid. Ik heb daar ook nooit klachten van lezers over gehoord die mijn recepten maken. Gluten zijn gewoon de eiwitten uit tarwe, dus ze zijn net zo goed verteerbaar als andere eiwitten uit plantaardige of dierlijke bron. Alleen mensen die glutenintolerant zijn moeten dit niet eten, maar die kunnen ook geen gewoon brood eten.

Schrijf een reactie

Vegetus gebruikt cookies om de website te optimaliseren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.