Mayonaise zonder ei

door onder Sauzen en spreads
Kenmerken: , , , , ,
Bereidingstijd: voorbereiding , koken , totaal
Voor: 350 ml
Mayonaise zonder ei, vegan

In de supermarkt of biowinkel kun je natuurlijk plantaardige mayonaise kopen, maar je kunt het ook heel makkelijk zelf maken. Dit recept voor mayonaise zonder ei is gebaseerd op een recept van EVA (Belgische vereniging voor vegetarisme) en gebruikt sojamelk in plaats van het gebruikelijke ei. De mayonaise is ruimschoots goedgekeurd door onze familie. Je kunt de smaak makkelijk aanpassen aan je eigen voorkeur, en eventueel knoflook of kruiden toevoegen om verschillende sauzen te maken.

Ingrediënten

  • 100 ml ongezoete sojamelk (andere soorten plantenmelk werken niet)
  • 100 à 250 ml zonnebloemolie of een andere neutraal smakende olie (hoe meer olie, deste steviger de mayonaise, maar je kunt het ook dikker maken met wat bindmiddel zoals xanthaangum of Tartex Vegabin)
  • 1 flinke eetlepel witte wijnazijn
  • 1 theelepel mosterd of 1/2 theelepel mosterdpoeder
  • 1 à 1/2 theelepel zout
  • 1 theelepel sojalecithinepoeder of 1/8 theelepel xanthaangum (optioneel, voorkomt schiften als je mayonaise langer dan een week wilt bewaren)
  • 1 theelepel agavesiroop, suiker of het equivalent van een ander zoetmiddel naar smaak

Bereiding

Doe alle ingrediënten samen in een hoge beker/pot. Steek de staafmixer erin, en mix tot het een dikke mayonaise is geworden. Deze mayo kun je op dezelfde manier te gebruiken als mayonaise met ei. Het blijft in de koelkast minstens twee weken goed.

Variatie

Voeg een flinke theelepel knoflookpoeder toe samen met de andere ingrediënten en maak een lekkere knoflooksaus!

14 Reacties

Sita op 3-7-2013 - 16:02

Probeer dit recept eens maar dan met soya kookroom ipv soyamelk. De soyasmaak is dan verdwenen... Ook kun je ipv gewone zout ,kala namak toevoegen voor een ei-achtige smaak. Smaakt als echte mayonaise ...Soya kookroom is te verkrijgen bij de supermarkt naast de soyamelk, en kala namak (zwart zout) is verkrijgbaar bij de Indiase toko.

Martine op 3-7-2013 - 16:25

Dankjewel voor de tip :-) We gaan het een keer proberen.

willeke op 29-9-2013 - 11:31

Kun je de sojamelk in dit recept ook vervangen? helaas kom ik nu weer achter dat ik en soja niet goed samengaan..

Martine op 30-9-2013 - 8:31

Ik heb zelf nog niet geëxperimenteerd met andere ingrediënten dan sojamelk, maar het moet zeker mogelijk zijn. Ik weet wel van andere mensen dat het met notenmelk of granenmelk niet goed werkt. Je maakt denk ik meer kans als je iets van groente of peulvruchten als basis gebruikt, bijvoorbeeld heel goed gaar gekookte witte bonen of aubergine. Gebruik dan ongeveer 100 gram gekookte groente of peulvruchten per 1 1/2 kop olie. Het zal ook zeker helpen als je de groente eerst pureert met een beetje lecithine poeder (in jouw geval zou ik dan zonnebloem lecithine nemen, omdat het geen soja mag zijn) en dan pas de olie erbij doet. In dit artikel kun je meer lezen over mayonaise op basis van groente. http://www.seriouseats.com/2012/01/how-to-make-vegan-mayonnaise-mayo.html?ref=search

willeke op 1-3-2014 - 20:04

Ik heb een ei-vrije en soja-vrije variant gevonden bij de natuurwinkel.. Ik heb deze week niet de tijd om die te halen, maar wel zin in mayonaise. Dus.. na wat gegoogle kwam ik er erachter dat het ook met ongezoete amandelmelk kan, die ik toevallig nog in de koelkast had staan. Recept gevonden, dat moet ik nog wel iets naar smaak aanpassen.

Eleonora op 29-12-2014 - 13:38

Wat ook lekker is, tl citroensap erdoor doen. Geeft een heel fris effect!

Martine op 29-12-2014 - 14:25

Leuk Eleonora, dankjewel voor de tip!

Jan op 9-8-2015 - 12:42

Ik zou iedereen aanraden om eens wat op te zoeken over soja. Volgens mijn informatie mag je alleen maar kleine hoeveelheden GEFERMENTEERDE soja eten. Ongefermenteerde soja, zoals in sojadrink, soya olie, tofu, en in veel veggieburgers is ongeschikt voor om te eten (en zeker om aan kinderen te geven). Ik ben ook jaren in de val getrapt. Ik had vertrouwen in bio winkels, en de producten die ze daar verkopen...de tip van Willeke om de mayonnaise met ongezoete amandelmelk te maken is dan ook erg leuk.

Martine op 10-8-2015 - 10:40

Hoi Jan, er is een hoop onnodige bangmakerij over soja te lezen op internet en in boekjes, die volledig wordt tegengesproken door de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Lees bijvoorbeeld deze samenvatting van vegan dietist Jack Norris, die aan het einde tot de conclusie komt dat twee porties soja (gefermenteerd of ongefermenteerd) per dag veilig en zelfs bevorderlijk voor een goede gezondheid zijn: http://jacknorrisrd.com/response-to-not-soy-fast/

Kim op 5-8-2016 - 14:12

Wat lekker zeg! Nu kan ik weer mayonaise eten ondanks al mijn allergieën!! :-))

Iduna op 21-5-2017 - 9:24

Als je mayonaise maakt met ei is het belangrijk dat je de olie langzaam toevoegt bij het mixen. Maakt dat hierbij niet uit? Gewoon in 1 keer er bij kiepen? Ik ben blij met de tip van de soja kookroom want dat is een veel kleiner flesje, de overige 900ml van de sojamelk zou waarschijnlijk nooit opgaan namelijk... Is het mogelijk om sojamelk in te vriezen?

Martine op 21-5-2017 - 10:01

Hoi Iduna, doordat je het met de staafmixer maakt wordt de olie langzaam door de sojamelk getrokken, en hoef je het er dus niet in een straaltje bij te gieten (dat kan wel, als je dat prettiger vind werken). Als je het in een blender maakt moet je de olie er wel langzaam bij gieten.

Iduna op 28-5-2017 - 19:26

Het bleef vrij dun, ook met meer olie, misschien toch te snel de olie toegevoegd of doordat ik soja kookroom gebruikte ipv melk wat iemand als tip gaf (ik gebruikte een handmixer want een staafmixer heb ik niet). De smaak is wel lekker dus deze gebruik ik als slasaus.

Jan. van den Berg op 5-1-2018 - 11:03

2 eetlepels vocht van een blikje kikkererwten 2 eetlepels mosterd 3/4 eetlepel zout 2 eetlepels azijn 250 ml plantaardige olie 1 eetlepel extra vigin olie Alles bij elkaar, mixen, klaar!

Schrijf een reactie

Vegetus gebruikt cookies om de website te optimaliseren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.