Veganzoenen

3 April 2015 onder Cake en gebak
Kenmerken: , ,
Bereidingstijd: voorbereiding 30 minuten, koken 0 minuten, totaal 100 minuten
Voor: 9 chocoladezoenen
Vegan chocozoenen, zonder ei Als je veganist bent en Facebook gebruikt, heb je ondertussen waarschijnlijk wel iets meegekregen van de enorme rage over meringues van kikkererwtenvocht (aquafaba). Ja, dat hoor je goed. Het slijmerige vocht uit een blikje kikkererwten kun je met suiker opkloppen tot meringue, net zoals niet-vegans met eieren doen. Je proeft dan niet meer dat het van kikkererwten gemaakt is, het smaakt gewoon naar meringue. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar mijn hart ging pas echt sneller kloppen toen ik op Seitan is my Motor een recept zag staan voor chocoladezoenen van datzelfde kikkererwtenwater. Ik ging aan de slag en kon het recept van Mihl zelfs een beetje vereenvoudigen, zodat deze chocoladezoenen eigenlijk best simpel te maken zijn. Kikkererwtenvocht opkloppen met suiker en een paar andere ingrediënten, het schuim in hoopjes op koekjes spuiten en laten drogen, nog even in chocola dopen en je hebt heerlijke veganzoenen. De vulling is bijna niet van die van 'echte' chocozoenen te onderscheiden!

Ingrediënten

  • 60 ml vocht uit een blikje kikkererwten (ik had een blikje van AH huismerk)
  • 40 gram suiker (inclusief 1 à 2 zakjes vanillesuiker)
  • 1/4 theelepel xanthaangom
  • 1/8 theelepel wijnsteen/cream of tartar (géén wijnsteenbakpoeder) of 1/2 theelepel citroensap
  • 9 platte ronde wafeltjes of koekjes (ik had AH Basic Maria biscuit)
  • 75 gram pure chocolade
  • 1/2 eetlepel ontgeurde kokosolie

Bereiding

Doe het kikkererwtenvocht, vanillesuiker en gewone suiker, xanthaangom en citroensap in een grote stevige kom en klop het in 7 à 10 minuten luchtig en stijf met je mixer op de hoogste stand. Doe het kikkererwtenmengsel in spuitzak met een rond spuitmondje of een gewone plastic zak waar je een hoekje afknipt en spuit het in hoopjes op de koekjes. Laat de koekjes een uurtje staan op een droge plaats, zodat het schuim een beetje kan opdrogen. Je kunt de zoenen nu schuin en ondersteboven houden zonder dat het schuim eraf valt of scheef zakt. Smelt in een kleine kom de chocolade met de kokosolie au bain marie of in de magnetron. Zorg ervoor dat de chocolade niet te heet is, lichaamstemperatuur of lager is goed. Haal de koekjes met het schuim één voor één voorzichtig met een rollende beweging door de chocola zodat het schuim helemaal bedekt wordt. Laat de overtollige chocola er even afdruipen, en zet de zoenen dan weg op een rooster. Wacht een minuutje of 20 tot de chocola gestold is, en neem een lekkere veganzoen! Veganzoen

Updates

  • We zijn een weekendje weggeweest, terwijl er nog twee chocozoenen in de koelkast stonden. Bij terugkomst waren de koekjes ietsje zachter geworden, maar het schuim was nog prima. Je kunt deze dus best twee of drie dagen van tevoren maken (als het je lukt om ze niet meteen op te eten).
  • Ik heb al een paar pogingen voorbij zien komen van mensen die de chocozoenen zonder xanthaangum hebben gemaakt. Het schuim wordt dan veel minder goed stijf. Ik wil het zelf nog eens met johannesbroodpitmeel proberen, maar ik vermoed dat ook dat minder goed werkt dan xanthaangum.

50 Reacties

Danielle op 3-4-2015 - 10:31
Geweldig! En geen oven voor een paar uur aan :) deze ga ik eens proberen. In ver verleden een mellow cake verslaving gehad, wie weet kan ik het daar een beetje op laten lijken.
Steffie op 3-4-2015 - 10:37
Oh.... Wat gaaf dat het gelukt is! Hartstikke top :D
Sandra op 3-4-2015 - 11:13
Nee dat kan niet. Wauwww echt geweldig!! Hoe kun je dat kikkererwtenvocht zelf maken? Of is dat weer te ingewikkeld?
Martine op 3-4-2015 - 14:43
Thanks :-) Sandra, ik denk dat het ook wel kan met kookvocht van kikkererwten die je zelf kookt, als het maar redelijk geconcentreerd is. Dus kikkererwten in weinig vocht koken, of het vocht nadat de kikkererwten eruit zijn nog een beetje laten inkoken. Ik koop meestal geen kikkererwten uit blik, dus ik ga het zeker binnenkort een keer proberen met zelfgemaakt kookvocht.
Winny op 3-4-2015 - 16:12
Heb je dat xantaangum ook echt nodig of is dat door iets anders te vervangen? Misschien is dit ook de oplossing om een luchtige cake mee te bakken?
Martine op 3-4-2015 - 18:48
Ik heb het nog niet geprobeerd zonder xanthaangum. Ik vermoed dat het schuim minder stijf zal worden als je het weglaat. Je zou kunnen proberen om het te vervangen door johannesbroodpitmeel/Tartex Vegabin, maar ik denk dat ook dat minder goed werkt. Ik ga het allemaal uitproberen de komende tijd, dus als ik het weet zal ik het er hier bijzetten.
Marieke op 4-4-2015 - 10:18
O, dit is misschien meer iets voor mij om nog net voor pasen te laten lukken ;-) De 'gebakken' meringues die ik van de week probeerde waren nog niet helemaal je dat: http://groengedoe.blogspot.nl/2015/04/paasschuim.html
veggieleven op 6-4-2015 - 9:59
fantastisch hé! zoveel mogelijkheden die nu openliggen met kikkererwtenvocht :-D Ik heb enkele nog maar de hele simpele meringues gemaakt, maar ga me hier ook zeker eens aan wagen http://www.veggieleven.be/2015/eenvoudige-vegan-meringues/
Ulrike op 6-4-2015 - 15:42
Ziet er echt vet lekker uit! Zou arrowroot werken in plaats van xanthaangom? Nouja, weet je, vast niet, maar ik ga het toch proberen omdat ik eigenwijs ben en geen xanthaangom heb! :p
Martine op 6-4-2015 - 17:47
Nee, arrowroot werkt niet. Om arrowroot te activeren moet je het verhitten in een vloeistof. Voor dit recept heb je een koudbinder nodig zoals xanthaangom. Een andere koudbinder zoals johannesbroodpitmeel werkt misschien ook wel, maar ik vermoed dat xanthaangom toch het beste resultaat geeft.
Ulrike op 6-4-2015 - 17:52
Ik heb een halve theelepel (amerikaanse maat) arrowroot gebruikt en vind ze heel goed gelukt. Ik kon de koekjes met schuim ondersteboven houden en een beetje wiebelen zonder dat het schuim eraf viel of vervormde. Ook met de chocolade erop doen ging prima en ik heb er net 1 geproefd en deze lijkt echt heel veel op de niet vegan variant. Ik ga nog wel xanthaangom halen om te kunnen vergelijken, maar dit lijkt mij dus op zich een best goed alternatief.
Ulrike op 6-4-2015 - 17:55
Ow, ik zie je reactie nu pas :s. Nouja dan moet ik dus zeker nog xanthaangom halen voor een nog beter resultaat, haha!
Martine op 6-4-2015 - 19:45
Oh, fijn dat het toch gelukt is! Misschien had je gewoon heel goed kikkererwtensap ofzo. Bij iemand anders die vrijwel hetzelfde had gedaan was het niet gelukt. Echt maf dat het zo kan verschillen.
Helena op 7-4-2015 - 7:14
Waar kun je xanthaangom kopen?
Martine op 7-4-2015 - 9:59
Hoi Helena, Xanthaangom is te koop bij sommige biowinkels en bij verschillende webwinkels online. Ik kocht het bij de Biomarkt aan de Weteringschans in Amsterdam.
Annemarie op 7-4-2015 - 15:26
Wat een geniaal recept is dit weer! Laat ik nu net al een tijdje zin hebben in chocozoenen. Dit ga ik zeker proberen. Weet je ook of je de merengue krokant kunt bakken in de oven? Of kunt bewerken met een brandertje?
Martine op 7-4-2015 - 15:40
Ja, dat kan inderdaad. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Alle kikkererwten-eiwitschuim experimenten komen momenteel bij elkaar in deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/372343816286624/?fref=ts
Lucie op 7-4-2015 - 20:57
Zou het van te voren de koekjes bedekken met gesmolten chocolade niet zorgen dat de koekjes knapperig blijven? Mogelijk zou je xanthaangom ook kunnnen vervangen door guargum denk ik.
Martine op 8-4-2015 - 11:37
Ja, ik zat ook al de denken om de koekjes met chocola te bedekken. Ik weet alleen niet zeker of het kikkererwtenschuim er dan nog goed aan blijft plakken, maar waarschijnlijk wel. Guar gum is inderdaad een prima alternatief voor xanthaangum, maar volgens mij is dat nog lastiger verkrijgbaar in Nederland, dus dat zal voor de meeste mensen het probleem niet oplossen.
Fabienne op 8-4-2015 - 14:24
Yummie!!!! Ik flirt al weken met een pakje kikkererwten en dan alleen om het vocht. Wellicht dat ik dit weekend het experiment aan ga, nadat ik xanthaangom heb gevonden. Bedankt voor het delen!
Lucie op 9-4-2015 - 18:09
Xanthaangom wordt volgens mij ook verkocht bij de Tuinen maar zo niet is het in ieder geval te bestellen bij www.glutenvrijemarkt.com (die hebben ook guargum) Ik ga het eens testen met de chocolade op de koekjes Martine.
Erik op 13-6-2015 - 11:11
Hallo Martine, Bedankt voor al je lekkere recepten, ik ben een dankbare gebruiker/kok van je site. Het is mij gelukt om de xanthaan gom te vervangen door agar agar en het schuim wel mooi stevig te krijgen en houden. Onze 12-jarige zoon heeft het vaak niet zo op vegan, maar van de zoenen kon hij echt genieten! Het lastigste vond ik nog het dopen in de chocola zodat ze helemaal egaal bruin werden. Groeten, Erik
Martine op 14-6-2015 - 17:04
Fijn om te horen Erik! Leuk dat je zoon het ook lekker vond.
Bea op 21-6-2015 - 21:42
Super; deze ga ik zeker proberen! Alleen wil ik geen suiker gebruiken. Iemand een tip wat ik als vervanging kan gebruiken?
Martine op 22-6-2015 - 9:48
Hoi Bea, de suiker helpt om het schuim mooi stevig te maken. Je kunt de suiker vervangen door o.a. xylitol/sukrin of agavesiroop, maar dan wordt het schuim wel wat minder stevig en moet je de chocola er misschien overheen gieten omdat het niet stevig genoeg is om te dopen.
Maria op 1-7-2015 - 20:27
Ik heb ze zonder xanthaangom gemaakt en het werd vrij stevig (slagroom achtig). Ik kon ze ook ondersteboven houden enzo, maar bij het door de chocolade rollen viel het schuim van het koekje. Dus heb ik de chocola er maar met een lepeltje overheen gedaan en dat ging goed :) Zelf eet ik eigenlijk nooit suiker, maar ik vond dit zo'n grappig recept dat ik het eens wilde proberen. Ze zijn héél zoet ;) Super bedankt voor het recept! :D
Mascha op 2-8-2015 - 17:21
Wat dacht je van "klopvast" om slagroom stijf te houden? Dat zou toch moeten werken...
Martine op 4-8-2015 - 11:36
Misschien werkt dat wel als vervanger van de wijnsteen, ik heb het nog niet geprobeerd. Het zal geen vervanger zijn voor de xanthaangom, die heeft namelijk een veel sterkere bindende werking.
Ellen op 16-8-2015 - 10:13
Wat een geweldig recept, bedankt! Werken alle soorten (witte) suiker, of moet het extra fijn zijn? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de korreltjes van kristalsuiker niet zo goed mengen/te zwaar zijn voor het opgeklopte vocht.
Martine op 16-8-2015 - 20:29
Hoi Ellen, gewone kristalsuiker werkt prima. Tijdens het kloppen lossen de korreltjes helemaal op.
bianca op 13-3-2016 - 15:31
Hey ik heb ze nu 2x met succes gemaakt. Iedereen is super enthousiast. Maar kan je ook ander vocht gebruiken? Ik eet eigenlijk nooit kikkererwten en alleen het sap gebruiken vind ik zonde. Kan je bv met kikkererwten meel ook een papje maken? Groetjes Bianca
Martine op 14-3-2016 - 8:48
Hoi Bianca, met kikkererwtenmeel lukt het niet. Je hebt echt het heldere kookvocht/blikjesvocht van peulvruchten nodig. Dat kan ook het vocht van bijvoorbeeld witte bonen, kidneybonen of bruine bonen zijn. Misschien kun je zelf hummus maken voor op brood, als je de kikkererwten verder nergens voor gebruikt? Ik heb heel veel lekkere recepten met kikkererwten op de site, daar kun je ook eens wat van proberen.
Cathelijne op 23-4-2016 - 11:01
Ha Martine, Bedankt voor dit recept. Ik wil het gaan proberen, maar wat bedoel je precies met "wijnsteenzuur/cream of tartar". Ik heb namelijk begrepen dat wijnsteenzuur iets anders is dan wijnsteen. En dat "cream of tartar" hetzelfde is al wijnsteen. Dus dat er wijnsteen of "cream of tartar" doorheen zou moeten en niet wijnsteenzuur. Of moet er juist wijnsteenzuur in? Een van mijn bronnen: http://www.cakejevaneigendeeg.nl/verschillende-soorten-bakpoeders/
Martine op 23-4-2016 - 13:17
Hoi Cathelijne, dankjewel voor de opmerking. Ik heb er zelf ook nog even wat over opgezocht en je hebt helemaal gelijk! Cream of tartar is inderdaad wijnsteen, wat een zout van wijnsteenzuur is. Ik heb het recept aangepast. Je moet inderdaad echt cream of tartar/wijnsteen hebben, niet wijnsteenzuur.
Desiree op 13-6-2016 - 14:29
Ha Martine, Ik heb net je website ontdekt en het klinkt allemaal heerlijk en gezond! Ik ben geen veganist, maar ik ga binnenkort eens lekker aan de slag met je recepten. Vanavond voor het eerst pannekoekjes van kikkererwtenmeel met groenten. Voor de lezers die een dieet volgen met histamineverlagende produkten (om daarmee allergische reacties te verminderen) kan ik de tip geven dat het vocht uit een blik kikkererwten of bonen) histamineverhogend is. Beter is het dan om zelf gedroogde kikkererwten te koken en het kookvocht te gebruiken. Dag!
Martine op 13-6-2016 - 15:17
Leuk om te horen Desiree! Is het kookvocht van bonen die je zelf kookt niet ook rijk aan histamine dan? Bij kookvocht van groente is dat wel zo las ik net.
Evelien op 15-9-2016 - 20:59
Weet je of het ook lukt met kookvocht van lupine bonen en of de smaak lekker is?
Martine op 15-9-2016 - 21:06
Ik denk dat het vast wel zal lukken met lupine kookvocht. Of dat ook lekker is weet ik niet. Als het kookvocht neutraal smaakt moet het wel kunnen denk ik.
Sophie op 14-5-2017 - 9:04
Ik heb ze gemaakt! Superlekker ook! Mmmmm!
Ramona op 10-7-2018 - 13:36
Ik heb ze vaker gemaakt en 1x geprobeerd met johannesbroodpitmeel. Geen succes, het wordt een rare substantie, maar een soort vla/pannekoekenbeslag achtig iets. Het smaakte prima, maar de structuur was not nice. Ik heb de cream of tartar bij diverse toko's gevonden, op waterlooplein in Amsterdam maar ook bij kleine indonesische toko's. Gewoon even bellen als het verder weg is of een toko het heeft!Ik heb 2 potjes meegenomen, doe je jaren mee.
Martine op 10-7-2018 - 15:07
Dankjewel voor de feedback Ramona! Jammer dat johannesbroodpitmeel niet werkt. Xanthaangum is tegenwoordig wel veel makkelijker verkrijgbaar. Ik heb bij onze toko ook wel eens cream of tartar gevonden, maar daar zat toe helaas lactose in. Zal binnenkort nog eens kijken.
Kim op 31-12-2018 - 17:22
Hey Martine, in het recept staat vanille-extract maar dit staat niet tussen de ingrediënten (alleen vanillesuiker). Hoeveel moet erin?
Martine op 1-1-2019 - 12:01
Hoi Kim, dat is een foutje. Aanvankelijk gebruikte ik vanille-extract in dit recept, maar dat heb ik vervangen door vanillesuiker. Ik heb het recept nu aangepast. Dankjewel voor de oplettendheid!
Channie op 19-1-2019 - 4:06
Nu wil ik geen partypooper zijn, maar in chocola en in Maria biscuitjes zit gewoon melk(poeder). Dan zijn het vegetarisch zoenen en niet vegan. Je kan wel een chocola nemen op basis van kokosmelk. En goed zoeken naar koekjes zonder melkpoeder. Dan is het idd wel vegan. Een pure chocolade is namelijk niet per definitie zonder melk, in 90% van de gevallen zit er gewoon melkpoeder in. Voor echte vegans is dit een not done 😉 Sorry, ik heb veel met vegans en hun eetwinkel te maken en zij zijn heel strikt hierin. Ik zou de titel anders aanpassen naar vegetarisch, dan klopt het namelijk wel. Vegan is namelijk veganistisch en niet vegetarisch. Daar vergissen mensen zich wel eens in. Sorry, ik wou geen zeur zijn,maar het moet uiteraard wel kloppen.
Martine op 20-1-2019 - 22:17
Hoi Channie, ik gebruik (uiteraard) vegan chocola en mariabiscuitjes. Die zijn gewoon te koop bij een normale supermarkt. Pure chocola is in Nederlandse supermarkten meestal veganistisch. AH Basic mariabiscuitjes zijn ook vegan. Ik ben al ruim 6 jaar vegan, dus ik weet waar ik het over heb. Neem ook eens een kijkje op mijn andere website gewoonvegan.nl. Daar deel ik reviews van allerlei veganistische producten.
10a op 25-1-2019 - 22:56
Heb ik toch nog een vraag; ik heb altijd geleerd dat je het vocht van bonen weg moet gooien, en ze (indien uit blik) zelfs even af moet spoelen. Dit omdat zich een stofje in dat vocht ophoopt dat niet goed voor je zou zijn. Iedereen gaat vrolijk aan de slag met die aquafaba en dat gaat goed lijkt het; waar komt dat weggooi/afspoelverhaal dan vandaan vraag ik me af?
Martine op 26-1-2019 - 15:29
Hoi 10a, dat bonenkookvocht ongezond zou zijn, is zoiets wat je inderdaad wel eens leest, maar waar ik nog nooit een echt goede wetenschappelijk onderbouwde bron voor heb gezien. Bonenwater bevat in principe geen andere stoffen dan wat er ook in de bonen zelf zit en bonen zijn juist heel gezond. Sommige mensen met prikkelbare darm syndroom die gevoelig zijn voor de koolhydraten in bonen, kunnen er wel baat bij hebben om bonen goed af te spoelen en sowieso niet te veel bonen te eten. Voor de meeste mensen is dit echter geen probleem.
Anna op 9-1-2020 - 13:31
Hoi! Zou je in plaats van van xantaangom ook klopfix kunnen gebruiken? Dat is een slagroomversteviger.
Martine op 19-1-2020 - 22:29
Hoi Anna, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het effect zal sowieso anders zijn, maar misschien werkt het wel.
caroline op 31-3-2021 - 19:02
Dank! Nou weet ik waarom het mij mislukte. 2x geprobeerd maar wijnsteenbakpoeder gebruikt. En minder suiker omdat er superveel poedersuiker ingaat....maar hier lees ik dat het toch oplost in de mix....dus zou cocosnootsuiker ook kunnen? maar erg leuk recept!

Schrijf een reactie