Veganist worden in 8 stappen!

door onder Voedingsadvies
Kenmerken: 
Vegan stappenplan

Ik zie regelmatig vragen voorbij komen van mensen die graag veganist willen worden, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Een tijd terug heb ik eens een vegan stappenplan voor iemand gemaakt, en ik bedacht dat die eigenlijk gewoon hier op Vegetus moet staan voor iedereen!

Sommige mensen worden van de ene op de andere dag vegan. Ik was niet zo. Ik ben jarenlang een slordige bijna-vegetariër geweest en toen ik voor het eerst serieus nadacht over veganisme duurde het nog bijna twee jaar voor ik echt vegan was. Oeps! Ik had tijd nodig om nieuwe eetgewoontes aan te leren en moed te verzamelen. Achteraf viel het heel erg mee en had ik best wat eerder de grote stap kunnen zetten, maar achteraf weet je alles beter. De moraal van het verhaal: neem de tijd, uiteindelijk kom je er wel!

Het stappenplan

Het werkt zo: doe één stap tegelijk, en ga pas door naar de volgende als je er klaar voor bent. Staar je niet blind op de volgorde van de stappen. Als jij vlees nog niet wilt laten staan, maar kaas wel (of omgekeerd), dan kun je gewoon de stap waar je moeite mee hebt voor nu even overslaan en doorgaan met andere dingen die al wel haalbaar zijn. Sommige mensen beginnen liever met stap 5 en 6, het ontdekken van nieuwe producten en recepten. Elke stap in de goede richting telt!

Stap 1: Ga vleesvervangers, bonen en noten eten in plaats van vlees. Er zijn allerlei soorten vleesvervangers. Sommige zijn vrijwel niet te onderscheiden van dierenvlees, andere lijken er totaal niet op en zijn gemaakt van granen en peulvruchten. Probeer ze lekker allemaal uit!

PS. Dit is ook een goed moment om alvast B12 supplementen te kopen. Neem dagelijks 100 mcg of twee keer per week 1000 mcg.

Stap 2: Vervang koemelk door plantenmelk. Misschien moet je een paar verschillende proeven om te kijken wat je lekker vindt. Ik vind zelf sojamelk prima te doen, maar veel mensen hebben liever amandelmelk, havermelk of rijstmelk. Voor het koken van hartige gerechten kun je het beste een ongezoete melk nemen. Een een wolkje soja kookroom is een prima alternatief voor koffiemelk en voor cappucino's en lattes is er speciale 'Barista' melk van Oatly. (Melk in producten laat je nog even zitten.)

Stap 3: Stop met eieren eten en gebruik in plaats daarvan bijvoorbeeld tofu. Voor pannenkoeken en cakes heb je geen ei nodig, kijk maar eens naar de recepten op deze site. (Ei in producten laat je nog even zitten).

Stap 4: Laat kaas weg. Op brood kun je bijvoorbeeld hummus, pindakaas of vegapaté eten. Je kunt ook veganistische kaas kopen zoals Wilmersburger bij Jumbo. Voor de warme maaltijden vinden veel mensen edelgist lekker in plaats van kaas.

Stap 5: Begin met het zoeken van vegan alternatieven voor de voedingsproducten die je gebruikt. Kies bijvoorbeeld dingen die op Gewoon Vegan staan, daarvan is al uitgezocht of het veganistisch is, zodat je niet te veel etiketten hoeft te lezen. Het is niet erg als je foutjes maakt, dat overkomt iedereen wel eens.

Stap 6: Ga op zoek naar nieuwe recepten, zodat je creatiever kunt koken en meer gevarieerd kunt eten. De website van de VeganChallenge is hier handig voor en deze website uiteraard ook.

Stap 7: Kijk naar alles wat je eet. Zijn er nog onvegan dingen? Probeer daar vervangers voor te vinden. (Bijvoorbeeld agavesiroop in plaats van honing.)

Stap 8: Als je volledig veganist wilt worden, probeer dan om ook vegan cosmetica, schoonmaakmiddelen en kleding te kopen. De oude niet-vegan dingen die je nog hebt kun je eerst opgebruiken en afdragen.

Is een stappenplan niks voor jou?

Andere manieren om vegan te worden zijn bijvoorbeeld eerst je ontbijt plantaardig maken en dan de lunch en als laatste het avondeten (of juist andersom, wat jij handig vindt!). Of je kunt eerst één dag in de week vegan eten en dan twee, dan drie etc. Veel mensen gaan eerst thuis vegan eten, en daarna pas ook in restaurants en bij vrienden. Als je ergens in het proces blijft hangen en liever nog een poosje flexanist blijft, vinden we je nog steeds lief. Alle kleine beetjes helpen!

Ik hoop dat dit helpt! Als je ergens niet uitkomt of vragen hebt, plaats dan een reactie in de comments. Ik bied tegenwoordig ook coaching en voedingsadvies aan voor nieuwe (en oude) vegans, voor als je een extra steuntje in de rug wilt of twijfelt of je wel alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

8 Reacties

Hermien – KouweKleren op 9-8-2017 - 11:34

Wat een mooie stappen! Ik ben sinds dit jaar vegetariër en probeer te minderen in andere dierlijke producten, maar ik wil dit op een haalbare manier doen en met enige voedingskennis. Stap voor stap werkt voor mij altijd goed - ik heb ook jarenlang nauwelijks vlees gegeten voor ik er volledig mee stopte - dus dit schemaatje is voor mij een mooie leidraad, dankjewel!

Martine op 9-8-2017 - 14:46

Leuk om te horen Hermien. Veel plezier met je plantaardige ontdekkingsreis!

Anouschka op 16-8-2017 - 7:36

Hey, ik eet al jaren geen vlees maar moet aanvullen met kip en vis omdat ik allergisch/intolerant ben voor eieren, look, allerlei soorten bonen, honing, soja. Het is voor mijzelf echt zo moeiallen om zaken te vinden die mijn vis of kip of vlees dat ik sowieso niet eet, te vervangen. Kan je me hierbij adviseren? Ik eet altijd erg veel groenten. Alvast bedankt

Martine op 21-8-2017 - 10:43

Hoi Anouschka, sorry voor de late reactie. Ik kan me voorstellen dat het echt een uitdaging is om dingen te vinden die je kunt eten als je zo veel allergieën hebt! Kun je wel tegen tarwe/gluten? Dan is seitan van tarwe-eiwit misschien een goede optie voor je. Die zou je dan zelf moeten maken, want in de winkel zit er altijd soja in. Ik heb verschillende recepten hiervoor op de site staan, zoals deze: https://vegetus.nl/basis-seitan/. Als er sojasaus in het recept staat kun je dat vervangen door Maggi smaakverfijner of Coconut aminos (online te bestellen). Als je wilt kun je ook een persoonlijk consult bij mij doen, dan kan ik je beter adviseren en kunnen we samen op zoek naar dingen die je kunt eten.

Iese op 16-8-2017 - 8:08

Hoi, wij eten ook geen bonen. Kikkererwten worden wel goed verdragen dus we eten regelmatig hummus met rauwkost tussendoor. Tofu en seitan staan hier ook elke week 1 keer op het menu. We eten ook wel eens een kant en klare burgers of worst (de bio versie bevat vaak minder toevoegingen) Verder eten we vedl fruit en groenten. Via simple happy kichen kan je handige fiches aanvragen met wat in welke groenten, vervangers,... zit Soya hoeft niet, je hebt ook cocosmelk, havermelk,... Soya bevat wel meer eitwitten dus zorgen dat je die aanvult met andere voeding Het moeilijkste vind ik hier nog uit eten gaan. Het lijkt wel alsof er altijd ergens iets in zit wat niet kan

Lieze op 19-8-2017 - 9:47

Supertoffe tips, lijkt heel haalbaar! Misschien is het ook interessant om te vermelden dat je best past start met vegan kaas als je 3 weken geen dierlijke kaas meer hebt gegeten. De kans is dan veel groter dat je die lust, omdat je minder streng kunt vergelijken!

Martine op 21-8-2017 - 10:47

Goeie tip Lieze. Het kan inderdaad even duren voor je de smaak van vegan kaas echt gaat waarderen.

Adriana op 21-8-2017 - 9:35

Fijn stappenplan! Voor mij kan het niet snel. Bovendien wil mijn partner niet steeds vegan eten. Hoe lekkerder het smaakt, hoe meer succes ik boek met vegan cooking. Deze week ga ik een vegan cake bakken.

Schrijf een reactie

Vegetus gebruikt cookies om de website te optimaliseren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.