Soep improvisatie – een handleiding

door onder Avondmaaltijd, Lunch
Kenmerken: , , , ,
Soepen, vegan

In mijn studententijd maakte ik bijna iedere week wel een keer soep. Heerlijk! Het is lekker warm, goedkoop en als je een flinke pan vol maakt kun je er meerdere dagen van eten. Aan het kleine aantal soeprecepten hier op de site kun je zien dat ik de afgelopen jaren weinig soep heb gemaakt. Ik was een beetje vergeten hoe makkelijk het is! Inmiddels heb ik de soep weer helemaal herontdekt en je zult de komende tijd waarschijnlijk meer soeprecepten zien verschijnen, maar eerst deze 'handleiding' voor soep improvisatie.

Handleiding voor soep

Eigenlijk heb je niet echt recepten nodig om soep te maken. Soep is bijna niet te verpesten als je een paar simpele basisregels volgt. Als je nu in de voorraadkast kijkt heb je waarschijnlijk al ingrediënten in huis voor een lekkere soep.

De basis

Soep moet niet te veel verschillende ingrediënten bevatten. Eén of twee hoofdingrediënten zijn soms al genoeg, zie bijvoorbeeld tomatensoep of pompoensoep. Het maximum is wat mij betreft 5 à 6 hoofdingrediënten, plus een paar smaakmakers zoals kruiden en specerijen.

Je kunt ingrediënten zoals linzen, rijst en groente in de soep laten gaarkoken, of al gare ingrediënten gebruiken. Dat laatste is sneller, en bovendien is het een handige manier om restjes weg te werken. De snelste soepen maak je met peulvruchten uit blik en diepvriesgroente, die zijn al voorgekookt en/of fijngesneden zodat je ze alleen nog maar in de pan hoeft te mikken en een paar minuutjes laten doorkoken.

Bijna alle groente zijn lekker in soep. Ik houd zelf vooral van stevige groentes zoals bloemkool, broccoli, wortel, pompoen, sperziebonen, doperwtjes, courgette en paprika, maar bladgroentes zoals spinazie, snijbiet, boerenkool en zelfs andijvie smaken ook goed in soep. Ook qua zetmeelbronnen is er van alles te kiezen, denk bijvoorbeeld aan stukjes aardappel, rijstnoodles, macaroni, vermicelli, rijst of quinoa. Voor eiwitten kun je peulvruchten gebruiken, maar bijvoorbeeld ook seitan, tempeh of tofu.

Soep is vloeibaar en er moet dus een vloeistof aan toegevoegd worden. Dat kan simpelweg water met een bouillonblokje zijn, maar tomatenpassata, kokosmelk, plantaardige room of zelfs sojayoghurt zijn ook lekker. Bouillon en passata kun je in de soep laten meekoken. Kokosmelk, room en sojayoghurt kun je beter aan het eind van de kooktijd pas toevoegen.

Wil je een lekker dikke soep? Je kunt soep indikken door een beetje bloem of maizena toe te voegen (eerst aanmaken met koud water!), maar het werkt ook goed om de soep gedeeltelijk of helemaal te pureren met een staafmixer of blender.

In het kort:

  • Kies minimaal 1 en maximaal 6 soorten groente, peulvruchten, noodles of granen als ingrediënten voor je soep.
  • Kies je smaakmakers, bijvoorbeeld kerrie voor Indiase soep of chilipoeder en komijn voor een Mexicaanse soep.
  • Kies 1 of 2 soorten soepvocht: bouillon, kokosmelk, passata, plantaardige room of zelfs sojayoghurt.
  • Maak de soep! Bak de groente eventueel kort in een beetje olie, doe de bouillon en de andere ingrediënten erbij, breng aan de kook en laat pruttelen tot de ingrediënten gaar zijn.
  • Pureer de soep eventueel geheel of gedeeltelijk zodat hij lekker dik wordt. Voeg tot slot eventueel nog kokosmelk, plantaardige room of sojayoghurt toe voor een extra romige soep.

Maaltijdsoep

In principe kun je van elke soep een maaltijd maken door er brood bij te serveren, eventueel met hartig beleg zoals hummus of vegan kaas of kruidenboter. Tosti's zijn ook heel lekker bij soep. Maar je kunt natuurlijk ook een echte maaltijdsoep maken, een goed gevulde soep die een maaltijd op zich is. Zo'n soep bevat op z'n minst een goeie eiwitbron, meestal peulvruchten zoals bonen of linzen, een gezonde dosis groente en eventueel iets van zetmeel zoals aardappelen, pasta of rijst. Aangezien peulvruchten ook koolhydraten bevatten is dat laatste niet per se nodig, zeker als je ook nog brood bij de soep geeft.

Suggesties

  • Tomatensoep met verse basilicum
  • Tomaten-groentesoep
  • Pompoensoep met tijm
  • Broccolisoep met pesto en sojaroom
  • Gepureerde doperwtensoep met munt
  • Romige wortelsoep met gember en kokosmelk
  • Ouderwetse groentesoep met prei en knolselderij
  • Bruinebonensoep met Mexicaanse kruiden
  • Rode linzensoep met tomaat, courgette en kerrie
  • Erwtensoep met prei, wortel en knolselderij
  • Ministronesoep met groente, bonen, pasta en Italiaanse kruiden
  • Oosterse noodlesoep met taugé en champignons
  • Bietensoep met dille en sojayoghurt

4 Reacties

Marianne op 14-8-2014 - 18:33

Het plaatje van jouw heerlijke ribollita ontbreekt nog! Ik heb nog een tip voor mensen die af willen vallen: gepureerde soep (of ander eten) geeft langer een gevuld gevoel.

Martine op 14-8-2014 - 19:48

Haha, die ribollita is inderdaad heel lekker, maar de foto vind ik niet zo goed gelukt dus die heb ik er niet bijgezet.

Bonnie op 2-9-2014 - 8:03

Goede handleiding - hier kun je inderdaad echt alle kanten mee op. :) Zou zo nog een MoFo-thema kunnen zijn!

Martine op 2-9-2014 - 8:08

Thanks! Misschien als ze MoFo een keer in de winter doen. :-)

Schrijf een reactie

Vegetus gebruikt cookies om de website te optimaliseren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.