Koolhydraatarm én plantaardig

Volg je een koolhydraatarm dieet en wil je de dieren en het milieu een beetje sparen? Eet dan eens wat vaker plantaardig! Op deze site staan flink wat plantaardige koolhydraatarme recepten en tips om het aantal koolhydraten in de andere recepten te verlagen. Ook als je niet op dieet bent kun je deze recepten gewoon gebruiken, ze zijn over het algemeen gezond en vaak lekker rijk aan eiwit.

De meeste mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, eten veel vlees, eieren en zuivelproducten. Zo’n voedingspatroon heeft een grote ecologische voetafdruk en veroorzaakt helaas ook veel dierenleed. Gelukkig zijn er genoeg plantaardige koolhydraatarme voedingsmiddelen. Deze bevatten vaak wel iets meer koolhydraten dan dierlijke producten (hoewel niet altijd, ongezoete sojamelk heeft bijvoorbeeld veel minder koolhydraten dan koemelk). Toch is niet zo moeilijk om deels of volledig vleesloos en zelfs geheel plantaardig koolhydraatarm te eten!

Plantaardige koolhydraatarme voedingsmiddelen:

Je kunt makkelijk een lijstje oproepen van de koolhydraatarme recepten op de site door in het kenmerken menu te klikken op ‘koolhydraatarm’. We hebben tegenwoordig ook een Engelstalige website speciaal voor vegan low carb recepten.

Als je op zoek bent naar een goed boek over koolhydraatarm vegetarisch of veganistisch eten, kijk dan eens naar The Vegetarian Low Carb Diet van Rose Elliot. Het boek beschrijft een vegetarische/veganistische versie van het Atkins dieet, compleet met veel recepten (sommige heel lekker, andere minder) en een compleet maaltijdplan voor de eerste twee weken van het dieet, speciaal voor mensen die willen afvallen.

14 Reacties

Mindy op 23-5-2012 - 23:53

Een lange lijst- dankjewel! (I hope my off-hand spelling is correct)

Martine op 24-5-2012 - 6:04

Hi Mindy, Good that you like it! Are you interested in lower carb?

I edited your spelling a little :-) You can also comment in English if you want.

marlieswesterhof op 21-12-2013 - 21:27

de vlees vervangers van het merk alpro soja hebben weinig koolhydraten!

Martine op 22-12-2013 - 11:15

Dankjewel voor de tip Marlies!

Laurie op 1-5-2017 - 18:19

Wat fijn zo een lijstje! Sinds ik vegan ben eet ik veel meer koolhydraten. Niet dat ik dat erg vind, maar voor periodes als ik teveel heb gegeten, balanceer ik dat altijd met paar dagen low-carb eten en dat vond ik nog eens moeilijk vegan zijnde. Je blog is overzichtelijk en to the point = echt heel fijn!

Martine op 1-5-2017 - 21:27

Fijn dat je er zo veel aan hebt Laurie! Dankjewel voor je berichtje.

Maya op 14-10-2017 - 15:34

Hi, seitan is ook echt heilig en ik zou het zeker in de lijst opnemen. Het bevat zo'n 30 gram eiwit, dat is zo'n 10 gram neer dan een gemiddeld stukje vlees!

Martine op 15-10-2017 - 21:27

Hoi Maya, seitan staat erbij hoor! Ik gebruik het ook erg graag.

Rhune op 4-8-2018 - 16:19

Beste, bedankt voor het lijstje, erg handig! Echter als vegetarierben ik het gewend om veel linzen en kikkererwten te eten, aangezien ik bv niet zo'n fan ben van 'sojabrokken. Op de verpakking vind ik ongeveer 13g koolhydraten per 100g terug. Dit kan dan ook in kleine hoeveelheden? Ik vind het nogal moeilijk om in te schatten hoeveel koolhydraten er sowieso al 'verstopt' zitten in groenten en zuivel.

Martine op 5-8-2018 - 13:52

Hoi Rhune, afhankelijk van hoeveel koolhydraten je eet op een dag, kun je zeker ruimte maken voor kleine hoeveelheden peulvruchten. In groente en zuivel zitten inderdaad ook koolhydraten. Het is handig om je voeding eens na te rekenen met een website die voedingswaardes uitrekent, zoals de Eetmeter van het Voedingscentrum.

Antoinette op 31-10-2018 - 11:37

Goede morgen, Op zoek naar een vervanger voor ei in een koolhydraatarm dieet kwam ik deze lijst tegen. Ik ben er blij mee, maar wil (voor de geïnteresseerden) wel wat kanttekeningen maken: Er wordt nogal snel koolhydraatarm (kha) geroepen terwijl het in de praktijk koolhydraatbeperkt (khb) of -verlaagd is. Kha wil zeggen met minder dan 5 gram koolhydraten per ons. En nee, dat verlaag je niet door er minder van te eten; het geeft aan hoe snel hoe hoog je suiker piekt, en dat probeer je te vermijden. Peulvruchten zijn dan hoe dan ook te hoog helaas. Atkins maakt een rekentrucje en doet aan misleiding, vermeldt op de verpakking eerst het aantal khd per portie en telt polyolen niet mee zodat zij zgn "netto' minder khd mogen rekenen. Duur grapje voor veel misleide klanten. De Eetmeter van het Voedingscentrum waarnaar verwezen wordt is achterhaald. Kijk liever op bijvoorbeeld de pagina van Koolhydraatarm dieet met weekmenu's als je de juiste informatie wil. De vleesvervangers die genoemd worden zijn geen van alle kha, en bevatten vaak ook tarwe, wat weer voor een piek zorgt. Kikkererwten en linzen zijn dus helaas een no-go. En seitan bevat ook 14 gram khd, daarmee weet ik echt niet waarmee ik eieren kan vervangen, als bron van eiwitten. Op dit moment eet ik 4 eieren per dag (challenge week), ik zou daar heel graag wat anders voor gebruiken. En ja, ik eet ook nog steeds vlees, hoewel zo veel mogelijk biologisch en alleen kip. Alle goede raad is welkom, ik hoop dat anderen ook iets aan deze informatie hebben.

Antoinette op 31-10-2018 - 11:40

Ps: Voor degene die geïnteresseerd is (ik ben geen beheerder of zo, maar gewoon een volger) https://www.facebook.com/groups/koolhydraatarm/

Antoinette op 31-10-2018 - 11:43

Psps: een goede site voor de juiste waarden van voedingsmiddelen als dat niet op de verpakking vermeld wordt (zoals met groente en fruit) is https://nevo-online.rivm.nl/Default.aspx van het RIVM.

Martine op 31-10-2018 - 17:21

Hoi Antoinette, niet alle producten in deze lijst zijn inderdaad heel koolhydraatarm. Peulvruchten kunnen wel in kleine hoeveelheden als je ze bijvoorbeeld combineert met groentes die heel laag in kh zijn, zodat de totale hoeveelheid kh per 100 gram van het hele gerecht toch laag blijft. Wat seitan betreft, dit is wel degelijk te koop met heel weinig kh erin, bijvoorbeeld bij biowinkels, van het merk Bertyn. Je kunt het ook zelf maken van tarweglutenpoeder. Als vervanger voor de eieren zou je eens naar tofu kunnen kijken. Dat bevat bijna geen koolhydraten en is deels op dezelfde manier te gebruiken al ei, in scramble, salades, roerbakschotels etc.

Schrijf een reactie

Vegetus gebruikt cookies om de website te optimaliseren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.