Koolhydraatarm én plantaardig

Volg je een koolhydraatarm dieet en wil je de dieren en het milieu een beetje sparen? Eet dan eens wat vaker plantaardig! Op deze site staan flink wat plantaardige koolhydraatarme recepten en tips om het aantal koolhydraten in de andere recepten te verlagen. Ook als je niet op dieet bent kun je deze recepten gewoon gebruiken, ze zijn over het algemeen gezond en vaak lekker rijk aan eiwit.

De meeste mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, eten veel vlees, eieren en zuivelproducten. Zo’n voedingspatroon heeft een grote ecologische voetafdruk en veroorzaakt helaas ook veel dierenleed. Gelukkig zijn er genoeg plantaardige koolhydraatarme voedingsmiddelen. Deze bevatten vaak wel iets meer koolhydraten dan dierlijke producten (hoewel niet altijd, ongezoete sojamelk heeft bijvoorbeeld veel minder koolhydraten dan koemelk). Toch is niet zo moeilijk om deels of volledig vleesloos en zelfs geheel plantaardig koolhydraatarm te eten!

Plantaardige koolhydraatarme voedingsmiddelen:

Je kunt makkelijk een lijstje oproepen van de koolhydraatarme recepten op de site door in het kenmerken menu te klikken op ‘koolhydraatarm’. We hebben tegenwoordig ook een Engelstalige website speciaal voor vegan low carb recepten.

Als je op zoek bent naar een goed boek over koolhydraatarm vegetarisch of veganistisch eten, kijk dan eens naar The Vegetarian Low Carb Diet van Rose Elliot. Het boek beschrijft een vegetarische/veganistische versie van het Atkins dieet, compleet met veel recepten (sommige heel lekker, andere minder) en een compleet maaltijdplan voor de eerste twee weken van het dieet, speciaal voor mensen die willen afvallen.

8 Reacties

Mindy op 23-5-2012 - 23:53

Een lange lijst- dankjewel! (I hope my off-hand spelling is correct)

Martine op 24-5-2012 - 6:04

Hi Mindy, Good that you like it! Are you interested in lower carb?

I edited your spelling a little :-) You can also comment in English if you want.

marlieswesterhof op 21-12-2013 - 21:27

de vlees vervangers van het merk alpro soja hebben weinig koolhydraten!

Martine op 22-12-2013 - 11:15

Dankjewel voor de tip Marlies!

Laurie op 1-5-2017 - 18:19

Wat fijn zo een lijstje! Sinds ik vegan ben eet ik veel meer koolhydraten. Niet dat ik dat erg vind, maar voor periodes als ik teveel heb gegeten, balanceer ik dat altijd met paar dagen low-carb eten en dat vond ik nog eens moeilijk vegan zijnde. Je blog is overzichtelijk en to the point = echt heel fijn!

Martine op 1-5-2017 - 21:27

Fijn dat je er zo veel aan hebt Laurie! Dankjewel voor je berichtje.

Maya op 14-10-2017 - 15:34

Hi, seitan is ook echt heilig en ik zou het zeker in de lijst opnemen. Het bevat zo'n 30 gram eiwit, dat is zo'n 10 gram neer dan een gemiddeld stukje vlees!

Martine op 15-10-2017 - 21:27

Hoi Maya, seitan staat erbij hoor! Ik gebruik het ook erg graag.

Schrijf een reactie

Vegetus gebruikt cookies om de website te optimaliseren. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie.